رضا نقی زاده، با اشاره به رشتههای پرمتقاضی دانشگاههای کشور اظهار کرد: نمیتوان اظهار نظر دقیقی درباره رشتههای پرمتقاضی داشت؛ چراکه این موضوع تابعی از رشته و دانشگاه است و باید پرمتقاضی بودن کدرشته محلها مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: در حوزه تجربی کدرشتههای مرتبط شامل پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی است، البته احتمال دارد به فرض مثال کدرشته داروسازی در یک دانشگاه برتر کشور پرمتقاضیتر از رشته پزشکی باشد. همچنین در رشته فنی و مهندسی رشتههای پرمتقاضی مانند رشته مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مکانیک، مهندسی صنایع زیاد است.
نقی زاده تصریح کرد: احتمال دارد رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف پرمتقاضیتر از رشته کامپیوتر در یک دانشگاه دیگر باشد، اما اکنون با توجه به آمار معمولا رتبههای برتر کشور در رشته مهندسی کامپیوتر تحصیل میکنند، البته تاکید میکنم این بدین معنا نیست که کامپیوتر نسبت به دیگر رشتهها برتری داشته باشد، بلکه تابعی از رشته و محل تحصیل است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم ادامه داد: در علوم انسانی نیز رشتههای پرطرفداری همچون حقوق و روانشناسی و مدیریت و حسابداری و برخی رشتههای دیگر وجود دارند که میزان تقاضا در آن به صورت خاص تابعی از رشته و دانشگاه محل تحصیل است که پرمتقاضی بودن یا کم متقاضی بودن رشته محل را نشان میدهد.
نقی زاده اضافه کرد: باید گفت در مجموع رشتههایی که آینده شغلی بهتر داشته باشند، پرمتقاضیتر هستند. به همین منظور وزارت علوم تدبیر «ساماندهی در کدرشته محلهای تحصیلی با توجه به میزان اشتغال و متقاضی آن ها» را در دستور کار قرار داده است تا در رشتههایی که عمدتا اشتغال پایین دارند در آن ها ساماندهی انجام شود و به میزان نیاز دانشجو پذیرفته شود و دانشجویان در رشتههایی که وضعیت اشتغال بهتر است، ادامه تحصیل دهند.
وی ادامه داد: در این زمینه کدرشته محلهای کم متقاضی تحت تاثیر قرار میگیرند و هدفمان رشتههای تحصیلی نیست. مثلا رشته حسابداری در علوم انسانی جزو رشتههای پرطرفدار است، اما احتمال دارد ظرفیت جذب نیروی حسابداری در شهرستانی یا در شهر و استانی تکمیل شده باشد که طبق قاعده کدرشته محلهای آن منطقه مسئله اشتغال پیدا میکنند و متقاضیان کمتری خواهند داشت.
مدیرکل دفتر برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره کم متقاضیترین و پرمتقاضیترین رشتههای تحصیلی دانشجویان گفت: درمورد رشته نمیتوان خیلی صحبت کرد؛ چراکه احتمال دارد یک رشته در محل و دانشگاهی پرمتقاضی باشد و آینده شغلی خوبی برایش لحاظ شود، اما همان رشته در منطقه دیگر پرمتقاضی نباشد. یعنی «کدرشته محل» اصل آمایش رشته هاست نه خود رشته؛ چراکه به همه رشتهها در کشور نیاز داریم، مثلا آیا مهندسی یا کشاورزی در منطقه و دانشگاه اشتغال و ضمنا متقاضی دارد یا خیر؟ اگر رشتهای موجود باشد که هم در متقاضی و هم در اشتغال منطقه برای بکارگیری نیروها دچار مشکل باشیم، باید در کدرشته محل تجدید نظر کنیم که ربطی به خود رشته ندارد، بلکه کدرشته محل مهم است.
نقی زاده اضافه کرد: به موازات ساماندهی کد رشته محل ها، اقدام دوم وزارت علوم «بازنگری محتوای برنامههای درسی با توجه به افزایش توان مهارتی و اشتغال پذیری دانش آموختگان» است. خیلی سمت رشته گرفتاری نداریم، بلکه کدرشته محل باید ساماندهی شود که سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ کدرشته محل بازنگری شد، و این ساماندهی ضروری است، زیرا یکی از مسیرهای جلوگیری از آثار و تبعات ناشی از پذیرش دانشجو در کدرشته محلهایی به شمار میآید که در آن اشتغال وجود ندارد و متقاضی کمتر است تا ساماندهی جدی صورت بگیرد.
نظر شما